Artykuł sponsorowany

Czy istnieją ograniczenia wagowe dla lawet przewożących pojazdy?

Czy istnieją ograniczenia wagowe dla lawet przewożących pojazdy?

Ograniczenia wagowe dla lawet przewożących pojazdy to temat, który może wydawać się zawiły i skomplikowany. W rzeczywistości jednak istnieją pewne normy i przepisy, które określają, jak ciężkie mogą być pojazdy przewożone na lawetach. W poniższym artykule przyjrzymy się tym ograniczeniom oraz ich wpływowi na transport pojazdów, a także na proces planowania i realizacji przewozu.

Przepisy dotyczące masy całkowitej lawety

Pierwszym aspektem, na który warto zwrócić uwagę, są przepisy dotyczące masy całkowitej lawety. Masa całkowita lawety to suma masy własnej lawety oraz masy pojazdu przewożonego na niej. W przypadku lawet o masie całkowitej do 3,5 tony, kierujący musi posiadać prawo jazdy kategorii B. Jeśli masa całkowita lawety przekracza 3,5 tony, ale nie przekracza 7,5 tony, wymagane jest prawo jazdy kategorii C. Oczywiście, im większa masa całkowita lawety w Białymstoku, tym większe są ograniczenia wagowe dla przewożonych pojazdów. Należy również pamiętać o konieczności stosowania się do przepisów dotyczących czasu pracy kierowców oraz obowiązku korzystania z tachografu w przypadku lawet o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony.

Ograniczenia wynikające z konstrukcji samej lawety

Kolejnym czynnikiem wpływającym na ograniczenia wagowe dla lawet przewożących pojazdy jest konstrukcja samej lawety. Producent lawety określa maksymalną masę pojazdu, jaki może być przewożony na danej lawecie. Ta informacja zwykle znajduje się na tabliczce znamionowej lawety lub w dokumentacji technicznej. Przekroczenie tej wartości może prowadzić do uszkodzeń lawety, a także do zagrożenia bezpieczeństwa na drodze. Dlatego ważne jest, aby przed rozpoczęciem transportu sprawdzić dopuszczalną masę przewożonego pojazdu oraz dostosować jego pozycję na lawecie, tak aby nie przekroczyć dopuszczalnych wartości.

Normy dotyczące osi i nacisku na oś

Ograniczenia wagowe dla lawet przewożących pojazdy są również związane z normami dotyczącymi osi i nacisku na oś. Każda oś lawety ma określony maksymalny nacisk, który nie może być przekroczony. Nacisk na oś to stosunek masy pojazdu do liczby osi. W przypadku przekroczenia dozwolonego nacisku na oś, może dojść do uszkodzeń lawety oraz innych elementów układu jezdnego. Dlatego warto sprawdzić specyfikację techniczną lawety i dostosować ładunek, aby uniknąć przekroczenia dopuszczalnych wartości.